sunnuntai 17. marraskuuta 2013

Kolme kertaa päivässä pitää nälän loitolla (?!)

Näin ainakin ranskalaiset ajattelee ! Host-äiti naureskelee mulle koska oon kuulemma aina nälkänen..nojoo myönnetään että ruoka-ajat on mun lempiaikoja päivästä xD Tää siks että ruoka on tosi hyvää, aina (okei perjantaina söin koulus jonkun aika mielenkiintosen sienicrepin mut unohdetaan se) ja ruokailuvälit on aika pitkät. Ja onhan ruoka yks syy miks valitsin Ranskan kohdemaaks :D

Ennen vaihtoon lähtemistä kuvittelin kasvavalla pelolla miten croissanttivuoret ja nutellapurkit alkais näkyä parin kuukauden ranskailun jälkeen. Onneks sain kuitenkin huomata että mun host-vanhemmat laittaa hyvää ruokaa käyttäen paljon kasviksia. Perheissä ei syödä karkkia, keksejä tai jäätelöä, eli ei tuu kiusausta ottaa mitään (toisaalta jos pyytäisin niin eiköhän niitä ostettais). Ruoka tehdään alusta alkaen itse, eineksiä ei oikeestaan käytetä. Host-äidillä ei taida edes olla mikroa..
Mulla on edelleenkin vaikeuksia ton kolmen aterian päivärytmin kanssa, vaikka yrittäisin tankata kunnolla sillon ku ruokaa on tarjolla, ja usein otan vähän jotain välipalaa iltapäivisin tai ku oon tullu koulusta. Mun onneks kummassakin perheessä se on sallittua, toisinku joidenkin muiden vaihtareiden perheissä..ja nii skypessäki saan puhua niin paljon ku haluan :D
Mut täällä tosiaan syödään harvemmin, aamupalan jälkeen lounas on klo 12 koulussa (ja 13 kotona viikonloppusin ja keskiviikkosin) ja illallinen siinä klo 19-20 aikoihin. Ateria koostuu kuitenkin useemmasta osasta, jotka syödään erikseen (esim. ensin syödään salaattia, sit kalaa ja sen jälkeen perunaa, sit juustoja tai jälkkäriä, ja esim. mäkissä ensin syödään ranskalaiset ja sit hampurilainen), mitä ihmettelin aluksi.

aamupala host-äidillä..
ja host-isällä :D
Lounastauon alkaessa tuntuu ku ois joku kansainvaellus. Koulun ruokalaan on kaks jonoa, niille joilla on syömiseen vaan yks tunti on  prioritaire- eli etuoikeuskortti (lyhyemmin ne on prioja) ja oma jono ennen meitä epäonnisia joilla on kaks tuntia. Usein pääsee kyllä ohittaa jos kaverilla on prio-kortti.
Ruokalassa on kolme linjastoa, jotka oon asettanu epäterveysjärjestykseen. On "kala-linjasto", josta saa terveellistä ruokaa, samantyyppistä ku meiän kouluruoka Suomessa (mut parempaa). Tää on ehdottomasti mun suosikkilinjasto, ainoo ongelma on se että suurin osa mun koululaisista on samaa mieltä ja sinne on aina kauhee tungos. Joskus jonotetaan jopa puol tuntia..
Pasta-linjastolta saa yllätys yllätys pastaa, ja viimeseltä linjastolta pizzaa tai ranskalaisia millon minkäkin rasvassa upotetun herkun kanssa. Näillä linjastoilla jono on huomattavasti nopeempi ja siks pienessä kiireessä tai suuressa nälässä otan pastaa tai pizzaa (mut tietysti aina haikaillen sinne kala-linjastolle). Ruokaa ei oteta itse, vaan sanotaan mitä haluaa ja "keittäjä" annostelee.
Täällä pystyy ottaa alkuruuan, joka on salaattia, pala kinkkupiirakkaa tms. ja jälkkärin (kakkua, suklaamoussea, hedelmäsalaattia, jogurttia......) pääruuan lisäksi. Pitää kuitenkin olla tarkkana, koska kaikki maksetaan itse kortilla, jonne ladataan rahaa. Kun tarjotin on lastattu mennään kassalle, maksetaan ja aletaan ettiä pöytää. Kuitissa jonka saa on kortilla jäljellä oleva saldo, ja sitä sit tarkkaillaan. Yleensä mun lounas maksaa siinä 4-5 euroa, saan sillä pääruuan ja jogurtin/jonkun jälkkärin. Patonki on muuten kuitenki ilmaista !

nolotti lievästi näiden kuvien ottaminen
toivon ettei kukaan huomannu
jälkkäri yhtenä päivänä (hienostunut omenapiltti)
 Lisäksi koulussa on kaks sellasta kahvilatyyppistä paikkaa, josta voi ostaa paninin, patongin, pastasalaatin tai tällästä ja jälkkäreitä löytyy cookieseista ja brownieseista jogurttiin. (Yks päivä tällä viikolla yritin ostaa hedelmäkompottia ja päädyin saamaan vohvelin, älkää kysykö miten. Katoin vaan suu auki ku se vohveli sujautettiin mun eväspussiin, mut en viittiny alkaa hieromaan sitä asiaa, koska oisin junannu kaikki jonossaolijat mun takana. Ja mä ku jo ajattelin että mun ranska ois parantunu..mut kyl se vohveli oli sentään ihan hyvää.)

Me syödään ulkona aina välillä viikonloppusin tai joskus kun host-isän ateria-idea on feilannu. Lähikylissä on pieniä ravintoloita, joihin ajaa n. 10-15 minuuttia. Ja alkusyksystä käytiin kavereiden kanssa lounastauolla usein siellä Annonayn keskustassa syömässä, mut nykyään harvemmin, on sen verran kylmä ja kukaan ei jaksa kävellä sinne..

host-äiti, Maud ja Maudin paras kaveri Maëva :)
 Sit meillä on Suomessa sellanen Dolce Gusto-kahvikone, joka on mulla päivittäisessä käytössä. Ennen lähtöä join jäähyväiskahvit ja pohdiskelin että miten tuun pärjää vuoden ilman sitä konetta..sit ensimmäinen asia jonka näin ku tulin host-äidin keittiöön ekan kerran oli se samainen laite !! Voi sitä riemua..täällä tosin me juodaan laten sijaan espressoa. Vaikeempina aamuina (eli maanantaisin ennen uintia) valmistaudun henkisesti juomalla espresso intensoa. Nykyään huuhdon aamusin vitamiinitabletin alas kahvilla ja toivon että se vähän piristäis..klo 7 herätykset Suomessa tulee olemaan todellista luksusta ! Vitamiineja syön koska multa lähtee hirveesti hiuksia (host-isän mukaan se johtuu stressistä, host-äidin mukaan syksystä)  ja ku olin tyhjentäny suihkun viemäristä puolet mun hiuksista nii ajattelin ettei kaljuuntuminen kuulunu tän vuoden suunnitelmiin. Onneks host-äiti on apteekkari ja tietää näistä asioista paljon. Aamusin multa kysellään että "ootko ottanu vitamiinis"..

vielä on tukkaa jäljellä !

6 kommenttia:

  1. Mä vannon et jotenki se on tää syksy joka saa kaljuuntuu, mulla kans lähtee ihan sikana hiuksia.... Mut äh oon niin kateellinen noista koulu-ruoista, ihan herkkuja verrattuna suomen possupatoihin :D ja oot älyttömän nätti tossa kuvassa ! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hyvä kuulla etten oo ainoo !! hahh jep ootanki innolla taas sitä jokaviikkosta possupata-annosta ♥ ja voi kiitos ! ^^

      Poista
  2. Oon nii samaa mieltä tost ruuan määrästä siis herranjumala, nytki kuolen tääl nälkään enkä pysty aattelee mitään muuta ku et millon saan ruokaa koska nälkä. Ja mulki on kaljuuntuminen meneillään mikä tätä Ranskaa vaivaa ?!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. susannaa XDD koht on onneks ruoka-aika..koita kestää !! ja jep ihan sika ärsyttävää toi hiustenlähtö, ostin jotai tehokosteutus ainetta ja se ehk vähän auttaa niiden vitamiinien kaa :D

      Poista
  3. i feel you! etelä-euroopas ei tosiaan vaivauduta syömään kovin usein en tiie mistä johtuu etteivät ruokaa arvosta:D mut kiva postaus ja oon kateellinen teiän kouluruuasta!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinpä, ku kerran ruoka on hyvää nii miksei sitä voi syödä usein :D ja hahahh kiitos !

      Poista