sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Kouluelämää

Maanantaina siis palattiin takas kouluun..toisaalta oisin voinu lomailla vielä vähän, toisaalta koulussa näkee kaikkii taas ja on enemmän tekemistä. Ajattelin nyt kertoilla vähän koulusta täällä :)

Eli mun koulu, Lycée Saint-Denis, on Ranskan parhaimpia lukioita, taitaa olla kolmen parhaan joukossa jonkun asteikon mukaan..jotkut oppilaat asuu jopa 30 kilometrin päässä koulusta, ja tälläsii tapauksia varten on asuntola. Siellä asuu vähän yli 100 oppilasta, jotka palaa viikonloppusin kotiin. Ekoina viikkoina olin tosi hämmentyny ku maanantaisin ja perjantaisin kauheet määrät porukkaa tuli vastaan matkalaukkujen kanssa..
Koulu on Annonayssa, kaupungissa jonne ajaa kummastaki kodista n. 20-30 minuuttia. Se on tosi iso ja koostuu useemmasta rakennuksesta: mun vuositasolle eli premièrelle, terminaleille eli abeille, kirjastolle/auditoriolle, ruokalalle ja liikunnalle on omat rakennukset. Lisäks on vielä salaperänen accueil- eli vastaanottorakennus ja joku toinen rakennus jonka käyttötarkotuksesta en oo ihan varma. Sit samassa rakennuksessa jossa mä oon on vielä esikoulu. Mut maanantaina palasin siis tänne:

mun rakennus
jossa on kans kirkko
 En ekan kuukauden aikana ees erityisemmin miettiny mitä varten meillä on kirkko, mut sit host-isä mainitsi sivumennen että meiän lukiohan on katolinen yksityiskoulu..sit tajusin et onhan koulus yks nunnaopettaja, joka hiihtää ympäriinsä risti kaulassa. Kaikki selkeni :D 

kirjasto + auditorio

Tuolla tulee vietettyy aika paljon aikaa, esim. perjantaisin yleensä kaks tuntia kun ootan bussia koulun jälkeen. Tää kuva on otettu selkä mun rakennukseen päin. Tos rakennuksessa on kolme kerrosta, ylin kerros on kai opettajien, sit on kirjasto ja alimassa on auditorio, jossa pidetään DS. Auditoriossa jokasella on oma paikka, siellä on yhteensä tilaa n. 300 hengelle. Mun paikka on onneks ikkunan vieressä, ku oon tehny sen minkä pystyn kokeessa nii voin katella ulos.. 

 
terminalen rakennus jossa Maudkin siis on :) ja oikeella pilkistää liikkasali
Nää kuvat on vähän hämääviä, koska oon ottanu ne silleen ettei ulkona oo ketään. Välitunneilla piha on täynnä väkee ja ennen koetta varsinkin kirjaston edusta kuhisee. Koulun tilat on vähän ankeita verrattuna mun Suomen lukioon mutta muuten oon tyytyväinen :D Ja jokasella luokalla on siis oma luokkahuone, jossa kaikki tunnit pidetään. Lisäks jokasella (joka sen on hankkinu) on lokero (johon piti ite ostaa lukko), mun loksa on onneks ihan oman luokan viereisellä käytävällä.


Epätarkka kuva koulun alueesta, iso punakattonen on mun rakennus. Toi kuva on sellasen vihon kannessa, missä on yleistä tietoo ja rangaistuslappuja joita pitää täytättää jos vaikka sattuu olemaan myöhässä tunnilta tai käyttää kännykkää koulupäivän aikana (niin et se huomataan).

Täs vielä pari kuvaa Annonaysta, otettu joku kuukaus sitte jollon aurinkoo vielä riitti. Ei mikään kaunis kaupunki mut saa käsityksen siitä missä liikun.


keskusaukion tyyppinen paikka jossa käydään joskus kahvilla


Tost viimesestä kuvasta näkyy hyvin se mikä on Annonayn huono puoli..meiän koulu on periaatteessa mäen päällä, joten jos halutaan mennä alas "kaupunkiin" niin sitä pitää oikeesti haluta, koska ku on syöny tai käyny kaupassa tai jotain nii pitää kiivetä järkyttävät ylämäet takas koululle.

Alkusyksystä host-isä sano mulle että Annonayssa pitää olla varovainen, koska siellä on ihmisiä, jotka saattaa aiheuttaa ongelmia. Olin sillee haha juujuu. Sit yks päivä mun kaverin kännykkä varastettiin kirjaimellisesti kädestä keskellä kirkasta päivää ku oltiin menossa leffaan, ja toissapäivänä Maud kerto että Annonayssa oli raiskattu kaks tyttöö..nykyään otan varotukset vähän vakavammin.

Eka kouluviikko suju hyvin, selvitettiin mun matikan opettajan kanssa miten mun superlaskimella lasketaan tilastoja, mulla oli opo-tyylinen tapaaminen mun luokanvalvojan kanssa (mun täytyy kuulemma työskennellä viikonloppuaamusin, unta ei tarvii niin paljoo) ja saatiin läksyks kirjottaa rakkauskirje ens torstaiks. Tästä läksystä en pysty luistamaan, koska jokasen täytyy lukee omansa luokalle..Tääl on muute silleen, että jokasen täytyy ostaa kirjat jotka pitää lukee äikkää varten. Mun onneks ne kaks kirjaa jotka täytyy lukea ennen joulua on vaan n. 200 sivusia kummatki !

Clara ja Mélanie mun luokalta :)
Ja yleisesti menee kanssa hyvin, oon löytäny käsiksessä mun pelipaikan ja ostin myös pallon että voin treenailla korista ittekseni. Huominen on vielä vapaa, koska ranskalaiset juhlii vuoden 1918 aselepoa. Mun puolesta voitais juhlia sitä Suomessaki ylimääräsellä vapaapäivällä :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti