sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Koskaan ei voi suunnitella liikaa

Tällä viikolla tapahtui parikin juttua, jotka selvensi tulevien kuukausien ohjelmaa ja pääsin tekemään vähän suunnitelmia loppuvaihtoa silmällä pitäen :)

Alotetaan Ranskan yo-kirjotuksista. Ne menee siten, että premièrellä (jolla nyt oon täällä) kirjotetaan ranska ja terminalella (eli abivuonna) loput opiskellut aineet. Nyt meillä on alkanut tavallaan "harjotuskirjotukset" eli meillä on isoja kokeita, joissa aihealueena on kaikki tähän asti opiskeltu..could somebody save me. Opiskeluahan muuten auttaa se etten alussa ymmärtäny yhtään mistä puhutiin josta seurasi se että panostus muistiinpanoihin oli nolla. Oon itseasiassa nyt kerratessa tajunnu joitain juttuja mitä muistan et ollaan tehty tunneilla, on tullu monta ahaa-elämystä ("sen takia siis katottiin niitä jänniä käyriä fyssan tunnilla"). Mun lukiossa on kaks vaihtaria, jotka on terminalella ja aikoo osallistua ihan niihin kunnon kirjotuksiin..
Olin ite ajatellu että voisin yrittää sitä ranskan kirjottamista, kun täällä kerran ollaan ja maikat kannustaa kokeilemaan. Kokeeseen kuuluu kirjallinen ja suullinen osuus, jotka suoritetaan eri päivinä. Kirjallinen osuus on sellanen essee-tyyppinen koe, jossa pitää osoittaa että tuntee paljon kirjallisuutta tai jotain. Viime maanantaina meillä oli harjotusversio siitä suullisesta osuudesta. Juttu toimii niin, että on annettu opiskeltavat tekstit (meillä oli 10 yhteensä, oikeissa kirjotuksissa on enemmän), joista yhtä sitten käsitellään analysoiden koepäivänä. Opettaja antaa johonkin niistä 10 tekstistä liittyvän kysymyksen, sulla on puoli tuntia aikaa valmistella vastaus ja sitten 10min sen vastauksen esittelyyn. Vastauksen valmistelun aikana samassa huoneessa on muuten koko ajan joku suorittamassa suullista osiota. Noh, vaikka sain valita kokeen alussa tekstin jota käsittelin, niin sain puhuttua opettajan edessä yhteensä vaan noin 5min. Maikka oli silti ihan tyytyväinen mun suoritukseen ja sanoi että olin rohkea kun yritin :D

Tällä viikolla sain tietää mun lähtöpäivän, ja ranskan kirjotusten suullinen osuus on juuri sinä päivänä kun lähden. Päädyin sitten siihen, että teen vaan sen kirjallisen osuuden, joka on kesäkuun puolivälissä. Lähtöpäivä on 26.6, jonka jälkeen on neljä päivää kestävä vaihtarien YES-seminaari Berliinissä, ja kotona Suomessa olen siis 1.7.

Sain myös tietoa mahdollisuudesta suorittaa DELF-kielitutkinto täällä. Kyseessä on siis tutkinto, jolla saa diplomin ranskankielen taidoista. Jos menestyy tarpeeksi hyvin, niin diplomi korvaa ranskalaisen yliopiston pääsykokeen kielitestit. Voisin tehdä ton tutkinnon myös Suomessa, mutta täällä se on täysin ilmaista mun lukion kautta (Suomessa se maksaa 60-110e suoritettavasta tasosta riippuen). Suunnitelmissa ois nyt siis suorittaa toi tutkinto maaliskuun lopussa ! Sillon ranska on toivottavasti tarpeeksi hyvin hallussa..

Lisäksi seuraavan loman suunnitelmat selkeni, ja olen nyt siis menossa Pariisiin maaliskuun ekalla viikolla :) Pitää alkaa mietiskellä, mitä kaikkea haluan nähdä ja tehdä siellä ollessa. Onneksi host-äiti anto mulle kaikenmaailman esitteitä katottavaksi ! Siitä vaan sitten valitsemaan..
Paris is always a good idea ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti