sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Sanoja sieltä täältä

Koulun alku tosiaan veti fiiliksiä vähän alemmas..tiistaina oli siis mun eka päivä St. Denis -nimisessä koulussa, jonne on meiltä noin 20 minuutin ajomatka. Ymmärsin että ku oon host-äidin luona saadaan Maudin kanssa kyyti kouluun, mut host-isältä mennään bussilla. On vähän erilaista ku Suomessa oon tottunu liikkumaan kaikkialle pyörällä ja koulumatkan varrella huomattavin maamerkki jonka ohitan on Esport Arena, ja täällä host-äiti näyttää et tuolla on nyt Alpit ja Mont Blanc on tuollapäin. En valita ! Maisemat on upeita ja tykkään muutenki autossa istumisesta. Parina aamuna ollaan nähty kuumailmapalloja jotka nousee ilmaan aamuauringon valossa.
näkymä koulun kirjaston ikkunasta
Eka koulupäivä jännitti mua aika paljon, mutta loppujen lopuks se meni hyvin, Maud auttaa mua tosi paljon kaikessa ja varsinki ekana koulupäivänä olin ihan riippuvainen siitä. Lukujärjestyksessä on pitkiä päiviä, mutta ainakaan meiän koulussa ei oo lauantaityöpäiviä ! En oo ihan varma mille kaikille tunneille mun pitää osallistua, mut puhuin mun luokanvalvojan kanssa ja se veti esim. latinan heti yli mun lukkarista (onneks). Keskiviikkosin on lyhyt päivä, 8-11, ja ekat torstait meen kouluun vasta klo 11 (parin viikon päästä torstaiaamusin on testejä). Kahen tunnin ruokikset tuntuu tosi pitkiltä, ku on Suomessa tottunu vaan tankkaamaan nopeesti jotain. Täällä ollaan kävelty kaupunkiin ostamaan esim. patonkia ja menty syömään läheiseen puistoon. Samassa koulussa on mun lisäks 5 muuta Yfun vaihtaria, joihin tutustuin siellä saapumisvalmennuksessa. Välitunneilla oon joko niiden tai sit Maudin ja sen kavereiden kanssa. Ootan et mun ranska paranee että pääsisin tutustuu kunnolla mun luokkalaisiinki.

Ranskalaisessa lukiossa on kans kolme luokkaa, mutta mun ikäset on niinku abeja. Tääl on kolme linjaa, joista valitaan yks ja lukujärjestys määräytyy sen mukaan minkä painotuksen valitsee. Ite oon tokalla -97-syntyneiden kaa ja S-linjalla, jossa opiskellaan luonnontieteitä (fysiikka ranskaks on muute jännää). Maud on ES-linjalla, jolla on taloutta, historiaa ja tällästä ja useimmat vaihtarit laitetaan L-linjalle jolla opiskellaan kirjallisuutta ja kieliä. Katotaan pysynkö tiedelinjal..bilsassa opiskellaan jotain perimän jakautumisprosesseja..oon ottanu tavaks kysyy siltä joka istuu mun vieressä et onks se asia helppo jota käsitellään ja on tullu selväks että ranskalaistenki oppilaiden on vaikee pysyä mukana tunneilla.

olin yks päivä lenkillä


On kiva huomata, että jo viikossa oon alkanu ymmärtää vähän paremmin ranskaa. Oon tavannu monta mun host-äidin tuttavaa, jotka välil kesken keskustelun kysyy et ymmärränkö mä siitä mitään. Vastaus on aina vähän, sanoja sieltä täältä. Välillä koulussa huomaa että itse asiassa ymmärs mitä opettaja sano, mutta pääasiassa ihmiset puhuu niin nopeesti että on vaikee pysyä mukana. Oon ollu tosi väsyny, muutos ja kieli saa aivot kuumentumaan. Oon tavallaan kolmen kielen risteyksessä, koska joka päivä tulee käytettyy niin ranskaa, englantii ku suomeaki jollain tapaa. Kesken keskustelun saatan sanoo "Nii !" jos oon samaa mieltä ja sit saan outoja katseita. Koulun jälkeen tarvii aina pientä nollausta, tekee mieli vaan maata sängyllä, tuijottaa kattoon ja olla ajattelematta mitään. Sen takii pidän niistä päivistä ku mennään Maudin kanssa bussilla kotiin, saa kuunnella musiikkia ja katella maisemia puolen tunnin ajan. (Kaikki muuten ajaa täällä tosi kovaa, varsinki se bussikuski. Yhes kohtaa sitä ajoreittii tieltä on pieni pudotus alas ja pelkään aina että päädytään kaarteen jälkeen sinne laakson pohjalle.)

Kaiken kaikkiaan suoriuduin koulun alusta ihan hyvin lukuunottamatta sitä ku perjantaina eksyin ja sain juosta ympäriinsä ettimässä luokkaa. Jatkossa katon vähän tarkemmin missä tunnit pidetää ! Mulla ois vaikka mitä muuta kerrottavaa, koulusta ja ihmisistä siihen et täällä JUUSTOmainoksissa on puolialastomia miehiä..joka päivä näen, koen tai opin jotain uutta.

Nyt on kulunu 12 päivää lähdöstä ja alan pitää ranskalaisesta elämästä joka päivä enemmän :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti