maanantai 2. syyskuuta 2013

Hengissä ollaan

Terveiset Ranskan maaseudulta ! Tuntuu et viimeset viis päivää on kestäny iäisyyden, on tapahtunu niin paljon kaikkee ja oon vähän hukassa koko ajan.


Viime keskiviikkona, eli melkee viikko sit, saavuttiin neljän muun tytön kanssa Ranskaan jossa meitä oli vastassa Yfun vapaaehtosia. Ensimmäiset poskisuudelmat oli vähän kankeita mut nyt niitä on saanu tehdä sen verran et sujuu jo luontevammin. Täälläpäin tehään kaks suudelmaa ja alotetaan vasemmalla poskella, nukkumaan mennes ja aamuisin tehään yks ja alotetaan edellee vasemmalla. Toi on itseasias kiva tapa joka ois hyvä Suomessaki, se tois vähän lämpöä suomalaiseen arkeen :D
Yfun saapumisvalmennuksessa aloteltii ranskan puhumista ja käytiin läpi samoja asioita joista on puhuttu jo tosi paljon, mut ihan hyvä et tuli taas kerrattua. Tuli tunne et ymmärrän ranskaa paremmin ku luulin ! Lauantaina sit lähettiin kohti isäntäperheitä, meit lähti aika monta tälle alueelle alppien lähelle (yks toinen suomalainenki, Linnea jonka blogi tässä). Matka taittu ensin bussilla Pariisiin ja sit junalla Lyoniin josta toisella junalla St. Etienne-nimiseen kaupunkiin. Siel meitä oli odottamas perheet, kaikki oli tosi jännittyneitä. Sitä hetkee oli odotettu ja pelätty niin kauan ! Mua oli vastassa host-äiti, sisko Maud ja Maudin serkku Mathilde. Alku oli aika kankee..mul on se ongelma et ku mulle puhutaan nii ymmärrän mikä on aihe mut siihen se vähän jääki, tai sitku näytän siltä et en oo ollenkaa kärryillä nii selityksen jälkee en välttämättä osaa vastata. Se on tosi turhauttavaa mut toivon et 10kk riittää tän kielen oppimiseen !
sisäoppilaitos jossa valmennus oli

Linnea ja Susanna :) hehkutettiin viimesiä hetkiä ku sai puhuu suomee livenä


kylästä jossa valmennus oli

junassa matkalla Lyoniin
Lauantai-iltana oli sellaset pienet juhlat mulle ja kolmelle muulle vaihtarille, meiän kaikkien siskot tuntee toisensa ! On kiva et tutustuin niihin vaihtareihin siel Yfun valmennuksessa, meit taitaa olla yhteensä viis samassa koulussa. Eli en jää yksin :D jos siis löydän tutut sielt koulusta välitunnin aikana..mun lukio on ilmeisesti 1000 oppilaan koulussa, eli ihmisii on 2,5-kertaa enemmän ku mun Suomen koulus..

sunnuntailta :)
Sunnuntaina lähettiin syömään host-äidin siskon luokse eli Maudin serkuille. Luulin et mentäis sinne vasta illalla ja olin jotenki ymmärtäny et saatettais käydä kaupassa päivällä mut sit oltiinki menossa uimaan. Myöhemmin selvis et niil serkuilla on uima-allas..tää kuvaa hyvin miten hukassa oon !!
Perillä meil oli kunnon ateria: alkupala, pääruoka, juusto, jälkkäri ja kahvi. Pääasias mä vaan kuuntelin hiljaa ku muut puhu, en ymmärtäny ku sanan sieltä täältä, ihmiset puhuu niin nopeesti. Join siin viiniä jota mulle tarjottiin (ja joka on itseasias aika hyvää) ja söin viel vähän lisää. Ruoka ja kieli on just ne syyt joiden takii valitsin Ranskan kohdemaaks, ja niitä sainki sit kunnon annoksen sunnuntaina ! Jäätiin viel yöks sinne serkuille, ja tänään herättiin myöhään ja käytiin Maudin ja Mathilden kaa ottaa must kuva jotain koulun papereita varten. Myöhemmin host-äiti haki mut ja Maudin ja käytiin mäkkärissä ja kaupassa. Siin oli kaks jännää kokemusta joist huomas taas kuinka erilaista kaikki on. Mäkkäris oli tavallisten kassojen lisäks sellaset automaatit joista pysty tilaa, sain valita lohkoperunat ranskalaisten sijaan ja lopuks se kone ehdotti viel kahvia jälkkäriks :D Kaupassa oli taas tosi turhauttavaa koska etin mm. lämpösuojasuihketta ja en ymmärtäny mitä niis kaikis pullois ja purkeis luki. Lisäks tääl on tosi kuuma, sen huomas heti sunnuntaina ku tultiin ulos junasta ja oli 30 astetta..ja ihmiset näyttää joko paljon nuoremmalta tai vanhemmalta ku mitä oikeesti on ! Se, et asutaan oikeesti in the middle of nowhere on suurin ero, koska Suomes oon tottunu asumaan vähän erilaises ympäristössä..tääl on pakko mennä kaikkialle autolla, koska välimatkat on niin pitkiä.

host-äidin talo, vanha mylly



Aluks oli tosi outoa olla täällä, en tienny missä on roskis, mihin voin laittaa märän pyyhkeen, mistä saan lautasen jne..Mut oon saanu kysyttyä kaikesta tollasesta ja nyt oon jo alkanu asettua taloks. Äsken host-äiti näytti miten pesukonetta käytetään ja puhuin jotain Maudin kanssa, tollasist pienistä asioista tulee hyvä mieli. Vaihtoon lähteminen oli yks parhaimmista päätöksistä mitä oon tehny ! Huomenna alkaa koulu, saa nähä mitä mieltä sit oon täst kaikesta..mut täs oli vähän tunnelmia mun ekoilta päiviltä, tuun varmasti viihtymään :) Laitan myöhemmin kuvii mun huoneesta jne !

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti