tiistai 31. joulukuuta 2013

Myös hobitit puhuvat ranskaa

Niin se joulukuukin on ohi ! Tuntuu että tapahtuu paljon kaikkee ja yritän vaan pysyä perässä, toisaalta arjen mukanahan tässä ollaan menty ja kohta mennään taas..ajattelin vähän koota joulukuuta että omatkin ajatukset selkenis :D

Kuun alussa mulla alko steppi liikassa, kerron siitä ehkä myöhemmin lisää, sanotaan vaan että se on paljon kivempaa ku hengenpelastus ! Liikkamaikka oli muuten kirjottanu mun ranskalaiseen Wilmaan että mun taidot on hengenpelastuksessa vaatimukset täyttävät, voitto. Ja myös että mulla oli osallistuva ja hyvä asenne koko uintijakson ajan (melkein nauroin ääneen tota lukiessa).

Sit mulle ja saksalaisvaihtari Julialle muodostui tavaks mennä perjantaisin koulun jälkeen kahville Annonayn keskustaan :) Vastaanotin myös koko joulukuun ajan paketteja, host-äiti päivitteli et kuinka paljon niitä oikeen tulee..kiitos kaikille jotka muistitte mua kirjeellä tai paketilla tai jopa kummallakin ♥

Julian kanssa lähdössä ulos yks ilta :)
 Kävin Lyonissa siellä valofestivaaleilla, skypetin kavereiden kanssa, kirjotin hissa-mantsan kokeessa ensimmäisestä maailmansodasta kolme tuntia (ja sain näin tehtyä puolet kokeesta, mantsaosuudesta en nimittäin tiennyt mitään) sekä tutustuin mun amerikkalaiseen host-äitiin ! Carol tuli tosiaan joulukuun puolivälissä tänne Ranskaan, suurimman osan ajasta hän asuu Houstonissa, jossa hänellä ja host-isällä on toinen koti. Host-isä oli sanonut jo etukäteen, että talossa tulis olemaan ihan eri tunnelma Carolin läsnäollessa, mutta yllätyin silti muutoksesta ! Koko talo koristeltiin joulua varten, musiikki soi ja pöydän ääressä istuikin kolmen hengen sijaan neljä. Maudin esimerkin huomioiden jääkaappi on myös koko ajan täynnä. Mut on nyt virallisesti otettu perheeseen: mulle opetettiin resepti jolla tehään maailman parhaita brownieseja. Carol lähtee jo viikon päästä takaisin Jenkkeihin ja palaa tänne taas kesäkuussa ennen mun lähtöä..

ravintolassa Carolin saavuttua
Osallistuin myös tän meiän alueen välisiin maastojuoksukisoihin, eli sain juosta sen saman 3,3km matkan kolmannen kerran..tällä kertaa ei kuitenkaan varsinaisesti ollu yksilösuoritus, vaan juoksin kuuden muun mun lukiossa olevan tytön kanssa joukkueena. Sijotuttiin kaiken kaikkiaan yhdessä niin hyvin, että mennään koko Ranskan välisiin kisoihin !! Mä en kyllä pääse juoksemaan sinne, olin nimittäin meiän joukkueen vika (heh) ja sinne kisoihin on vaan viis paikkaa..mut ei se mitään, sain silti kultamitalin, joka on kiva matkamuisto ;)

taas mentiin !

tollanen pokaaliki saatiin

Leivoin suklaacookieseja mun luokalle joululahjaks ja sain aplodit ku jaoin niitä :D Meil oli supervaikee matikan koe josta en tajunnu mitään (en kyllä kauheesti jaksanu lukeakaan..), näin vaihtarikavereita ja host-isä ja Carol järjesti retken vuorille, eli pääsin ihailemaan huikeita näköaloja ja rämpimään lumessa !

oli parempia ku miltä näytti vaikka itse sanonkin
näkymiä huipulta

eskimoilua uuden talvitakin kanssa
Viime viikon olin host-äidillä, ja jouluaatto vietettiin hänen parhaalla kaverillaan. Ollaan nähty paljon mun host-veljeä Baptistea ja hänen tyttöystäväänsä Leanaa, he oli meiän kanssa myös jouluaattona. Kaiken kaikkiaan mun joulu oli hyvin erilainen tänä vuonna, mun ilme tais vähän venähtää kun sain eteeni joulupöydässä hummeria (joka oli kyllä poikkeuksellista myös ranskalaisille). Jo pelkästään se että jouluna olin itse vieras oli outoa, koska Suomessa suku kokoontuu jouluisin aina meille. Mutta joulu ranskalaisittain oli oikeen kiva ! Ollaan kyllä syöty ihan liikaa..

host-äidin ottama kuva jouluaattona :)
ranskalainen rapu
Lisäks ollaan oltu pari kertaa leffassa, oon nyt nähny Hobitin kakkososan, joka oli tietty dubattu ranskaksi. Onneks oon lukenu sen kirjan, muuten oisin pudonnu kyydistä varmaan ekan repliikin jälkeen. Tässä kuussa luin yhden kirjan sekä ranskaksi että suomeksi, ja kaveri lainas mulle Nälkäpelin ykkösosan ranskaksi. Alotettu on, katotaan pääsenkö koskaan loppuun asti. Sit kävin kampaajalla ja värjäsin hiukset jopa erittäin onnistuneesti ! Mentiin takas vähän tummempaan sävyyn, jonka ne ihanat maanantaiaamut uima-altaassa huuhto pois. Ite huomaan eron, se on pääasia.

Neljäs kuukausi Ranskassa ja vuosi 2013 on nyt ohi, saa nähdä mitä ensi vuosi tuo tullessaan !

2014 please be awesome

4 kommenttia:

  1. Kiitos blogikirjoituksista 2013, niitä on ollut superhauska lukea! Hyvää (ja rauhallista) uutta vuotta ja onnea tulevalle vuodelle 2014! Tuntuu et vuosi on jo puolessa välissä, kun joulu on ohitettu ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eipä mitään on kiva kirjotella ja samoin sinne ! :) ja jep, kohta ollaan puolessavälissä.....

      Poista
  2. tosi kiva blogi sulla mutta voitko jättää noi ärsyttävät välit pois tekstin ja huutomerkkien välistä!:D aargh.
    Muuten, voisitko tehä postauksen YFU:sta, sen toiminnasta tms miten matkat meni sunmuuta? Oliko sulla saattaja/menittekö muiden suomityttöjen kanssa yhdessä? lue lensitte

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua taas ärsyttää jos ei oo välii ! Mut voinhan mä yrittää jos se kerran haittaa lukemista :D Ja juu hyvä idea toi yfun toiminta, voisin tehä siitä :) Jos alkuajoista haluut tietää nii kannattaa selailla mun ekoja postauksia. Joka tapauksessa, kohdemaihin lennetään yhessä muiden suomalaisten vaihtarien kanssa. Meitä oli Helsinki-Vantaan kentällä vastassa yfulainen, joka saatto meiät turvatarkastukseen, ja sit Pariisissa oli matkalaukkujen palautuksen jälkeen ranskalaisia yfun vaapaehtosia vastassa. En tiiä miten homma toimii jos on ainut vaihtari, esim yks suomalainen jätkä meni tänä vuonna yksin Intiaan vaihtoon..mulla oli onneks neljä muuta tyttöä tukena! Jos sulla on paljon kysymyksii mielessä nii laita sähköpostia, osote löytyy tuolt mun profiilista :)

      Poista